Tuesday 15 August 2017

BUAH SUSU EPAL


mood dh dtg dh nk menulis...ok kali ni aku nk cerita pasal buah..
sejenis buah yang boleh dimakan..buah yang aku tertanya-tanya kewujudannya..
hurmm....buah EPAL SUSU..pasti ramai yang tak tahu kan termasuk aku..

aku dpt tahu kewujudan buah ni masa last sem degree aku.. ada sorang member aku ckp dia pernah mkn buah ni..buah ni ada kat belakang sekolah dia..sekolah dia kt pasir mas kelantan..lupa ape entah nama sekolah dia..tapi yang pasti dia pernah ckp buah ni sedapp..rasa LEMAK macam susu..pokoknya pulak besar mcm pokok epal..warnanya purple..pokok pun besar jugak..buah lebat..

bila member aku cakap pasal buah ni aku terfikir,wujud ker buah ni..so pergi la tanya goole..rupanya buah ni mmg wujud cuma tak banyak..buah ni sgt famous kt vietnam..kt malaysia susah nk dpt..maybe kat kelantan jer kot klau ada tapi tak semua daerah kelantan ada buah ni..sbb aku dari kecik smpai besar tak pernah dengar pun pasal buah ni apetah lagi makan..

seriously teringin nak try rasa buah ni..aku ada mintak member aku bawakkn buah ni klau ada..sbb kat kampung aku takde..curious kau..nmpak cam sedap jer..aku ingat buah "markisa" sbb bentuk dia  and kulit dia mcm tu..tapi kawan aku ckp buah ni berbuah ikut musim..nanti tiba musim dia akan contact aku bagitau..btw tak sabar nak tunggu musim buah ni sbb nk tahu rasanya  macammana..

okay lah..tu jer nk ckp..nnti bila aku dh try mkn aku share cane rasanya ..


ni gmbr dari google..mcm ni la kot isi dalam buah ni..huhuhu..nampak cam sedap jer..hehehe..
sekian..


25 comments:

  1. Ya mmg sdp,sy pn dh lm Cr benih pokok xjumpa2 lg

    ReplyDelete
  2. saya ada jual benih anak pokok ni kalau berminat boleh whatspp sy 0179310175

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,ada lagi ke benih ni..dulu kecik2 selalu mkn di rumah pusaka..sekarang tinggal kenangan je..

      Delete
    2. Nak beli sepokok lokasi kat mane

      Delete
    3. Ada..
      Wasap sy

      60179310175

      Delete
  3. Sedap buah ni.. Lemak bersusu... Biji mcm buah ciku atau durian belanda.. isi yg dkt dgn kulit agak kelat terasa ada getah.... Byk terdpt di vietnam

    ReplyDelete
  4. Pokok nie pokok legend masa zmn budak2

    ReplyDelete
  5. Memang legend..skrg pokok ni tengah bbunga kat tepi umah sy

    ReplyDelete
  6. Bunga dia bau wangi waktu mlm2.

    ReplyDelete
  7. Sape2 berminat dgn ank pokok susu ni boleh wasap sy 0179310175 .. boleh juga direct add facebook sy Ara haniey..Terima Kasih..

    ReplyDelete
  8. Facebook Ara haniey
    Jemput pakat2 like Page saya AE Grafted Nursery

    ReplyDelete
  9. Sis buah dia xjual ka.....lama mencari....huhuhu

    ReplyDelete
  10. Buah Ni first time makan kat Vietnam. Memang sedap..

    ReplyDelete
  11. Memang sedap wei... Kg aku dulu banyak(kat Kota Bharu) .. Tapi sekarang ni tinggal sepohon je kat rumah kawan aku... Pokok besar buahnya lebat.. Tiba musim dia, memang orang Kg pergi kat rumah ni je.. Nasib baik tuan dia pun tak kedekut.. Nak makan kait je dekat pohon.. Yg boleh panjat, panjat je.. Pernah buat anak pohon guna biji, tapi x mnjadi.. Sekarang ni tengah mencari anak pohon nak bayar.. Tapi belum dapat... 😁😁😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasap sy kalau berminat dgn anak pokok..

      60179310175

      Delete
  12. SAYA ADA ANAK POKOK EPAL SUSU, SIAPA BERMINAT NK TANAM SILA WHATSAP KE 013-947-1717. NANTI SY POSKANπŸ˜‰

    ReplyDelete
  13. Saya ada bekal anak pokok buah susu. Berminat whatsap 013-947-1717, nanti sy poskan

    ReplyDelete
  14. Saya ada bekal anak pokok buah susu. Berminat whatsap 013-947-1717, nanti sy poskan

    ReplyDelete
  15. Kat kota tinggi pon ada.blakang umah mak aku...masam2 sikit..biasa orang buat air klw kat sini..jarang2 mkn on the spot.

    ReplyDelete
  16. Mana nk dpt buahnya ..washap 0132340008

    ReplyDelete
  17. Sekarang tgh musim buah susu apple ni.. Alhamdulillah pkok blkg umah saya penuh buah ni..tp skrg berebut dgn monyet sbb diam2 geng monyet mai makan. Huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam sis feeya warda. Ada lagi ke buahnya? Hajatnya nak beli sikit kalau ada rezeki. Cari untuk mak

      Delete
  18. Yang mana berminat dgn anak pokok ni boleh contact ara...

    60179310175

    ReplyDelete
  19. Boleh contact ara k..
    Tidak menjual buah hanya jual pokok..

    Wasap.my/60179310175

    ReplyDelete